Strategie e performance di banche e intermediari finanziari - Strategies and performance of bank and financial intermediaries
14, Aug 2019

Tre temi di lavoro per le banche europee

In una recente intervista (alla quale potete accedere cliccando qui) Margarita Delgado, componente del Supervisory Board della BCE, ha evidenziato, tra gli altri, i seguenti temi di lavoro per le banche europee (grassetti miei):

"Credit institutions have made significant improvements in recent years, increasing their capital ratios and cleaning up their balance sheets. However, there is no room for complacency, as they are still operating in a demanding environment. Let me highlight some major challenges that are largely shared by EU banking systems.

First and foremost, profitability. The banking industry is like any other sector: it is only sustainable if it is profitable. Nowadays, the compression of margins, together with the low interest rate environment, has become the new paradigm of the banking business. In this context, the goal of profitability and sustainability appears to be particularly challenging.

A second key area for improvement is the transformation of business models. Digitalisation poses significant challenges for banks, but it also provides room for efficiency gains and for exploiting new business opportunities. Banks should also continue their efforts to improve their governance and risk control frameworks. In particular, they should strengthen their data aggregation capabilities, which are essential to identify and manage risks at the group level and across business lines and subsidiaries.

Finally, even though institutions have made a huge effort to deal with the legacy of the crisis, the current aggregate level of non-performing loans (NPLs) remains above pre-crisis levels. Current NPLs are largely the result of weak lending standards and poor risk management functions, so we must ensure that today’s decisions consider all risks, including non-financial ones, and are sound enough to prevent excessive risk-taking and high NPL levels in the future."

Non è difficile rilevare che i tre temi toccati da Margarita Delgado sono le tre facce del medesimo prisma, il quale ci invita ad una riflessione sulla storia recente di ciascun intermediario. Crediamo davvero che sia possibile progettare il futuro senza un'accurata analisi delle cause e dei punti di debolezza che hanno determinato una gestione dei rischi inadeguata? Possiamo davvero imputare a fattori esogeni la prevalenza di quanto è riportato nei bilanci di una banca? Possiamo immaginare di creare il futuro di una grande banca con gli stessi manager ed esponenti aziendali che sono stati concausa di gravi problemi nel passato? Qualcuno crede ancora che -  in un mondo digitale - sia ancora possibile utilizzare le vecchie tecniche di gestione del potere e modelli antiquati di leadership per chiudere con il passato ed avviare un futuro sostenibile?

Provate ad immaginare la banca con la quale avete a che fare e fateci sapere quanti si, a queste domande, vi sono venuti in mente.

Mailto: info@studiobalestreri.it