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26, Dec 2019

Le imprese italiane "superstar" - Superstar italian firms

In tempi di animate discussioni sugli impatti che determinerà l’introduzione in Italia dei cosiddetti “indici di allerta” - e cioè di quell’insieme di indici di bilancio necessari al completamento del sistema dell’allerta, introdotto nell’ordinamento con la legge delega n. 155/2017, che potete analizzare nel documento “Crisi di impresa – Gli indici di allerta” predisposto dal Consiglio Nazionale dei Dottori Commercialisti e degli Esperti contabili, scaricabile cliccando qui – appare quantomai utile, e benefico per il morale di imprenditori e banchieri, leggere con attenzione un interessante working paper, appena pubblicato dalla Banca d’Italia, intitolato “Frontier and Superstar Firms in Italy”, scritto da Francesca Lotti e Enrico Sette ed al quale potete accedere cliccando qui.

Quali sono le imprese superstar in Italia? Sono le imprese di frontiera, nella definizione degli autori: “Frontier firms are those at the productivity frontier, i.e. with TFP (Total Factor Productivity, ndr) in the top decile of their sector (manufacturing, construction, trade, hospitality, transportation, business services).” Gli autori hanno condotto un’analisi lungo un periodo di 22 anni (dal 1995 al 2016), periodo nel corso del quale le imprese superstar hanno generato il 50% della crescita della produttività totale del settore manifatturiero e l’80% di quella totale del settore dei servizi. Nel ventennio considerato, inoltre, le imprese italiane superstar pur avendo costantemente elevato la loro produttività, non hanno aumentato le loro quote sul mercato del lavoro, eccetto che nel settore di trasporti ed in quello dei business services. Inoltre, “we find that frontier firms are characterized by a higher investment rate, are younger, and have a lower probability of default than other firms. The persistence in the top decile of the TFP distribution is high, but heterogeneous across sectors.”

Posto che anche l’Italia possiede imprese superstar, come è possibile far assumere alla propria impresa la qualifica di superstar? Su quali fattori è necessario investire e quali leve debbono essere attivate, per aumentare la produttività? È possibile recuperare il gap tra le imprese italiane superstar e quelle globali? Se sì, per quali vie? Sono tutti interrogativi ai quali il paper fornisce, anche indirettamente, alcune risposte molto interessanti. Sono temi di lavoro importanti per investitori, professionisti e consulenti, in particolare per coloro che saranno chiamati a confrontarsi con gli indici di allerta.

(English version)

In times of lively discussions on the impacts that will determine the introduction in Italy of the so-called "warning indices" - that set of budget indices necessary to complete the alert system, introduced with the proxy law No. 155/2017, which you can analyze in the document "Business Crisis – The Alert Indexes" prepared by the National Council of Chartered Accountants, downloadable (in italian) by clicking  here – it seems as useful, and beneficial for the morale of entrepreneurs and bankers, read carefully an interesting  working paper, just published by the Bank of Italy, entitled  "Frontier and Superstar Firms in Italy",written by Francesca Lotti and Enrico Sette and to which you can access by clicking here.

Which are the superstar companies in Italy? They are the frontier companies, in the definition of the authors:  "Frontier firms are those at the productivity frontier, i.e. with TFP (Total Factor Productivity, ndr) in the top decile of their sector (manufacturing, construction, trade, hospitality, transportation, business services)." The authors conducted a 22-year analysis (from 1995 to 2016), a period during which Italian superstar companies generated 50% of the total productivity growth of the manufacturing sector and 80% of the total productivity growth of the service sector. In the twenty years considered, moreover, Italian companies    superstars, despite having consistently high their productivity, have not increased their share in the labour   market,  except in the transport and business services sectors.  In addition,  "we find that frontier firms are characterized by a higher investment rate, are younger, and have a lower probability of default than other firms. The persistence in the top decile of the TFP distribution is high, but across heterogeneous sectors."

Since Italy also has superstars enterprises, how can you make your company take on the status of superstar? In which factors do they need to invest and which levers need to be activated in order to increase productivity? Is it possible to close the gap between Italian superstar and global companies? If it is, by what ways? These are all questions to which the paper provides, even indirectly, some very interesting answers. These are important work topics for investors, professionals and consultants, especially for those who will be called upon to deal with the alert indices.