Strategie e performance di banche e intermediari finanziari - Strategies and performance of bank and financial intermediaries
20, Jul 2018

Quattro fattori che preoccupano la Germania

Lo scorso 12 luglio M.me Nouy ha risposto ad una lettera inviatale il 13 giugno dal Dr. Schauble, Presidente del Budestag tedesco. La lettera è di particolare interesse perchè concerne la situazione delle banche italiane (e potete accedervi direttamente dal sito della BCE cliccando qui).

La prima questione concerne i NPL e le esposizioni in titoli sovrani delle banche italiane ("the EBA data show that the volume of loans extended by the Italian banks in the EBA sample stood at €1.7 trillion as of the second quarter of 2017. The gross non-performing exposures (NPEs) of these banks totalled €199.7 billion in the same period, resulting in a gross NPE ratio of 12.0%. Their total exposure to the Italian sovereign amounted to €142.6 billion (of which €23.8 billion were loans and advances and €118.8 billion were debt securities) in the second quarter of 2017. These exposures represented
approximately 119% of the banks’ CET1 capital.") nonchè le esposizioni in titoli di stato italiani delle altre banche (non italiane) sottoposte alla vigilanza della BCE ("With regard to the holdings of Italian government bonds by other banks, please note that the exposure of non-Italian banks in the EBA sample to the Italian sovereign amounted to €150.4 billion as at 30 June 2017. This represented approximately 10% of their CET1 capital").

La seconda area di interesse per il Parlamento tedesco riguarda gli impatti che l'ampliamento dello yield sui titoli italiani determina, o potrebbe determinare, sui conti delle banche europee. Su questo punto M.ne Nouy cita gli EBA stress test 2018, gli esercizi svolti ricorrentemente dalla BCE e la sensitivity analisi condotta nel 2017 dal SSM ("While bank-specific results cannot be disclosed, the analysis showed that interest rate risk is well managed by most European banks.The results were also used to inform the 2017 Supervisory Review and Evaluation Process (SREP), to adjust the level of 2016 Pillar 2 Guidance and to enrich Pillar 2 Requirements and qualitative measures").

Le altre due questioni sollevate dal Dr. Schauble riguardano: i) a quale livello di yield le banche (italiane?) possono essere dichiarate fallite o prossime a fallire; ii) cosa può accadere alle banche (ancora, italiane?) nel caso in cui l'Italia esca dall'Euro.

Sulla prima questione, M.me Nouy compie una articolata riflessione che si conclude con queste parole "Given the number of factors to be taken into account when assessing whether a bank is failing or likely to fail, it is not possible to determine ex ante a level of government bond yields at which banks would be failing or likely to fail or would pose a threat to financial stability. There are numerous factors that
affect the resilience of the banking sector and financial stability in the euro area. Looking back, the government bond yields observed during the sovereign debt crisis of 2011-12 proved problematic for banks. However, the banking systems of the euro area countries have changed substantially since then and,
in particular, their resilience has markedly increased. As a result, European institutions are now better equipped to deal with a crisis of this kind."

Sull'ultimo tema M.me Nouy risponde con grande eleganza: "As the ECB President has stressed on numerous occasions, the euro is irrevocable and it is not appropriate for the ECB to engage in reflections on hypotheses not provided for in the Treaty on the Functioning of the European Union."

L'interesse del Parlamento tedesco per la situazione delle banche iitaliane, più che giustificata in una logica europea, richiederebbe una maggiore determinazione, da parte del Governo italiano, nel fornire nuovi strumenti di difesa e di rafforzamento del settore finanziario che, come anche i tedeschi sanno, è uno dei principali stakeholder dello Stato italiano.